SEROCKI #100 KINO

Koncert
Serocki #100
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
35 zł - ulgowy, 45 zł - normalny

Koncert odbędzie się w ramach projektu SEROCKI #100

Wystąpią:
Adam Banaszak - dyrygent
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Karol Furtak - prowadzenie

W programie:
K. Serocki - Suita z filmu Potop (PRAPREMIERA)
W. Kilar - Walc z filmu Ziemia obiecana
W. Kilar - Marsz kawalerii  z filmu Kronika wypadków miłosnych
W. Kilar - Tango z filmu Zazdrość i medycyna
W. Kilar - Suita muzyki filmowej Śmierć i dziewczyna
K. Dębski - Suita z filmu W pustyni i w puszczy 
M. Lorenc - Temat z filmu Zakochani 
M. Lorenc - Taniec Eleny z filmu Bandyta 
M. Lorenc - Pogoń z filmu Bandyta 
M. Lorenc - Tematy z serialu Ojciec Mateusz 
M. Zieliński - Pocałunek z filmu Tylko mnie kochaj
M. Zieliński - Temat główny z serialu Kryminalni 
M. Zieliński - Finał z filmu Nigdy w życiu 

Wydawcą utworów Kazimierza Serockiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

fot. Łukasz Ułanowski

 

Dorobek filmowy Kazimierza Serockiego obejmuje kilkanaście projektów związanych z filmem fabularnym i ponad trzydzieści z krótkometrażowym. W tym zakresie muzyka Kazimierza Serockiego wydaje się obrazować zupełnie innego twórcę, niemniej w jej szczegółowym oglądzie, jak i w warstwie ekspresyjnej tych kompozycji, uwydatniają się wyraźne rysy jego stylu indywidualnego.
Początki zainteresowania muzyką filmową u Serockiego sięgają czasów jego studiów u Kazimierza Sikorskiego w Łodzi, która już pod koniec lat czterdziestych była centrum rozwoju rodzimej kinematografii. Przypomnijmy, że to właśnie tam, gdzie przebywało wiele czołowych postaci związanych z powojennym polskim kinem, otwarto w 1948 roku pierwszą po II wojnie światowej uczelnię, która specjalizowała się w tej dziedzinie. Jednak Serocki pierwszy raz muzykę do filmu skomponował jeszcze przed inauguracją działalności łódzkiej „filmówki”. Był rok 1946, a młody Serocki stworzył muzykę do krótkometrażowego filmu Gimnastyka dla wszystkich. W tym miejscu warto przypomnieć, że Kazimierz nie stronił jeszcze w tym czasie od komponowania muzyki użytkowej, w związku z tym jego zainteresowanie także muzyką w kinie nie jest niczym zaskakującym. Niemniej mimo ostatecznego wybrania innej ścieżki zawodowej, która skupiła się na wiernym trwaniu przy własnych ideałach „komponowania barwami dźwięku”, muzykę filmową tworzył jeszcze wiele lat – ostatnim filmem fabularnym, pełnometrażowym, do którego stworzył ścieżkę dźwiękową jest Potop z 1974 roku w reżyserii Jerzego Hoffmana. Kazimierz Serocki tym samym miał swój wkład w produkcję, która rok później nominowana była do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.
Właśnie muzyka z tego filmu wybrzmi podczas ostatniego koncertu, ułożona w suitę, która doczeka się swojej prapremiery podczas wykonania przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną pod batutą Adama Banaszaka. Jest ona świadectwem nie tylko warsztatu kompozytorskiego, pozwalającego Serockiemu sprawdzić się w gatunku muzyki tak różnym od jego idiomatycznej, własnej twórczości, ale również świadomości konwencji i umiejętności dialogowania z nią.
Tę kompozycję uzupełnią inne polskie dzieła związane z kinematografią. Wśród nich oczywiście nie zabraknie tych, które wyszły spod pióra „mistrzów polskiej muzyki filmowej” na czele z kompozycjami Krzesimira Dębskiego i Wojciecha Kilara. Obok nich Toruńska Orkiestra Symfoniczna sięgnie po muzykę urodzonego w 1955 roku i nagrodzonego licznymi nagrodami Michała Lorenza, a także po kompozycje Macieja Zielińskiego, reprezentującego jeszcze młodszą generację kompozytorów filmowych, ucznia Mariana Borkowskiego.
Koncert uzupełni wykład poświęcony muzyce użytkowej w powojennej historii polskiej kultury. Obok muzyki filmowej omówione w jego ramach zostaną również kompozycje socrealistyczne, z gatunku choćby pieśni masowej, których kilka także znalazło się w dorobku Serockiego oraz zjawisko znacznie starsze, choć żywe w kulturze ubiegłego stulecia, czyli komponowanie muzyki do sztuk teatralnych.
 

Karol Furtak